loading...

newmind

بازدید : 1
پنجشنبه 10 خرداد 1403 زمان : 10:18

آیا در مورد اعتیاد آورترین مواد در جهان که امروزه مصرف آن‌ها در بین اقشار مختلف جامعه رواج دارد اطلاعی دارید؟ متاسفانه در دهه‌های اخیر مواد بسیار جدید و گوناگونی در جوامع مختلف رواج یافته که اکثر آن‌ها علاوه بر وابسته کردن افراد، منجر به بروز مشکلات روان پزشکی نظیر سایکوز، اضطراب، بی قراری و افسردگی می‌شوند. با توجه به آخرین طبقه بندی‌هایی که نهادهای بین المللی از اعتیاد آورترین مواد در جهان ارائه داده‌اند، می توان آن‌ها را بسته به علائم ، عوارض و وابستگی جسمانی و روانی که در فرد ایجاد می کند در چهار دسته کلی تقسیم کرد. آگاهی از این مواد به شما کمک می‌کند تا از اعتیاد به آن‌ها پیشگیری کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد آورترین مواد در جهان می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

منبع: اعتیاد آورترین مواد در جهان

لیست اعتیاد آورترین مواد در جهان

بر اساس بررسی ملی مصرف مواد؛ برخی از مواد نسبت به سایرین اعتیاد آورتر هستند. لیستی که طی این تحقیقات ارائه شد به ترتیب زیر شدت اعتیاد آوری مواد مختلف را تعیین کرد.

  1. هروئین
  2. کراک کوکئین
  3. نیکوتین
  4. متادون
  5. شیشه (متامفتامین)
  6. الکل
  7. کوکائین
  8. آمفتامین
  9. بنزودیازپین
  10. GHB

همه کسانی که این مواد را شروع می کنند در ابتدا باور به احتمال اعتیاد ندارند. اما با گذر زمان ناخواسته وابسته می گردند. توصیه می کنیم مقاله نشانه های بیمار معتاد را مطالعه نمایید.

هم چنین یکی دیگر از ویژگی‌های مهم اعتیاد آورترین مواد این است که در صورت قطع برای فرد علائم ناخوشایندی جسمانی یا روانی ایجاد می کنند. این علائم سندروم محرومیت از مواد گفته می‌شود. علائم به صورت جسمی و روانی بروز پیدا می‌کنند که از جمله آن‌ها می‌توان به درد عضلانی، شکم درد، حالت تهوع، اسهال، استفراغ، بی قراری، احساس تشویش، اضطراب و افسردگی اشاره کرد.

بیشتر بخوانید : تست اعتیاد

سایر اعتیاد آورها در جهان

امروزه مواد اعتیاد آور در اشکال و انواع گوناگونی وارد بازار می‌شوند و متاسفانه در بسیاری از موارد افراد از اعتیاد آور بودن آن‌ها اطلاعی ندارند. این مسئله باعث می‌شود که افراد سودجو از این وضعیت استفاده کرده و از این ناآگاهی در جهت منافع خود استفاده کنند.

برای مثال آن‌ها با تبلیغاتی نظیر اینکه این مواد برای لاغری مناسب هستند یا مشکلات جنسی را رفع می‌کنند، جنس‌های خود را به فروش می‌رسانند و ممکن است ناخواسته شما را در دام اعتیاد گرفتار نمایند. در نتیجه بسیار اهمیت دارد که اطلاعات خود را در این زمینه بالا ببرید و هوشیارانه عمل کنید.

به طور کلی می توان لیست اعتیاد آورترین مواد را در چهار دسته کلی با توجه به علائم، عوارض و نحوه وابستگی آن‌ها در فرد تقسیم کرد. در ادامه به بررسی این چهار دسته می پردازیم:

مخدر ها

  • تریاک
  • مورفین
  • هروئین
  • شیره تریاک
  • ترامادول
  • متادون

مواد محرک

  • متیل آمفتامین ( شیشه )
  • ریتالین ( مشتقات آمفتامین ها)
  • کراک
  • کوکائین

توهم زا و کانابیس ها

  • ماریجوانا
  • حشیش
  • ال اس دی

سایر مواد اعتیاد آور

  • تنباکو
  • الکل
  • کافئین

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

میزان و شدت اعتیادآوری مواد مختلف در جهان

در ادامه هر کدام از مواد را به ترتیب اعتیاد آورترین هایشان شرح داده ایم. هر ماده ای براساس میزان تاثیری که بر مغز می گذارد و زمان نفوذ به آن تفاوت دارد. هر چه این اثر و نفوذ بیشتر و سریع تر باشد؛ احتمال اعتیاد نیز بیشتر می‌شود. برای آشنایی با علائم اعتیاد به مواد مخدر کلیک کنید.

1- هروئین در صدر لیست اعتیاد آورترین مواد

(شدت اعتیاد آوری: 2.889)

هروئین یا (دی استیل مورفین) یکی از اعتیاد آورترین مواد در دسته مخدر است که از مورفین تهیه‌شده و قدرت اثرگذاری آن چندین برابر بیشتر از مورفین است. به‌طورکلی به تریاک و مواد مخدری نظیر مورفین و هروئین که از آن تهیه می‌شوند اوپیوم یا افیون گفته می‌شود.

اصلی‌ترین مکانیسم عمل این دسته از مواد مخدر، کند کردن فعالیت دستگاه عصبی مرکزی است. به عبارتی این مواد با اتصال به گیرنده‌های درد در مغز باعث افزایش ترشح مسکن‌های طبیعی شده و از این طریق باعث ایجاد یک احساس آرامش و سرخوشی کاذب در فرد می‌شود. برای آشنایی بیشتر با هروئین توصیه می کنیم مقاله علائم اعتیاد به هروئین را مطالعه نمایید.

2- کراک

(شدت اعتیاد آوری: 2.83)

کراک یک نوع ماده محرک صنعتی است که با تاثیر گذاری بر سیستم اعصاب مرکزی، یک نوع سرخوشی کاذب در فرد مصرف کننده ایجاد می‌کند. ترکیبات تشکیل دهنده کراک، تقریبا مشابه کوکائین بوده و مکانیسم عمل آن نیز شباهت بسیار زیادی به کوکائین دارد.

به زبانی ساده‌تر می‌توان گفت که کراک یکی از انواع فرآورده‌های کوکائین به شمار می‌رود. کراک از خاصیت قالب پذیری بالایی برخوردار بوده و می‌توان آن را در نمونه‌ها و اشکال ظاهری متفاوتی مانند تراشه‌های ریز و تکه‌های زبر شبیه سنگ مشاهده نمود. توصیه می کنیم علائم اعتیاد به کراک را مطالعه نمایید.

3- نیکوتین (سیگار) از اعتیاد آورترین مواد قانونی

(شدت اعتیاد آوری: 2.83)

انواع تنباکو مواردی نظیر سیگار، قلیان و ماده مخدر ناس را در بر می‌گیرد که یکی از اعتیاد آورترین مواد در جهان است. اعتیاد به سیگار از جمله دلایل اصلی بروز انواع سرطان‌ها، مشکلات تنفسی و بیماری‌های قلبی- عروقی در دنیاست. ترک سیگار و سایر تنباکوها بیش از اینکه از نظر جسمانی مشکل ساز باشد از نظر روانی دشوار است و احتمال دارد برای فرد احساس تشویش، بی قراری، اضطراب و مشغولیت ذهنی زیادی را به بار بیاورد.

4- متادون از اعتیاد آورترین مواد درمانی

(شدت اعتیاد آوری: 2.69)

متادون یک ماده مخدر صنعتی و یکی از مشتقات تریاک است. از این دارو معمولاً به‌عنوان درمان کمکی و برای ترک هروئین، تریاک و سایر مواد مخدر استفاده می‌شود با این‌حال نباید از این نکته غافل شد که خود متادون خاصیت اعتیادآوری بسیار بالایی دارد. و چند بار استفاده از آن می‌تواند فرد را درگیر اعتیاد کند. به همین خاطر است که امروزه روش‌های درمان با متادون حتما باید زیر نظر متخصص صورت گیرد؛ در غیر این صورت تنها باعث می‌شود اعتیاد فرد از ماده‌ای به ماده دیگر تغییر پیدا کند. به همین خاطر است که شناخت علائم اعتیاد به متادون اهمیت بالایی دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد علائم اعتیاد به متادون کلیک کنید.

5- شیشه (متامفتامین)

(شدت اعتیاد آوری: 2.25)

شیشه یا همان متامفتامین؛ نقش دوپامین و نوراپی نفرین را که دو انتقال دهنده اصلی (شادی و انرژی زا) در بدن هستند را تقلید می‌کند.

شیشه موجب آزاد شدن ده برابر دوپامین خارج از حد طبیعی است. همچنین موجب آسیب به نورون های آزاد کننده نوراپی نفرین و تولید آدرنالین می شود.

6- الکل

(شدت اعتیاد آوری: 2.14)

اعتیاد به الکل یکی از شایع‌ترین اختلالات اعتیادی و جزو اعتیاد آورترین مواد در جهان است. هرگونه نوشیدنی الکلی نظیر آبجو، عرق، شراب، الکل سفید و… می‌تواند منجر به بروز اعتیاد در انسان شود. چرا که این ماده با ایجاد حالاتی نظیر سرمستی و کاهش بازداری، سیستم پاداش مغز را فعال کرده و همانند سایر مواد منجر به بروز اثر تحمل می‌شود.

به این صورت که فرد هربار برای تجربه حالات خوشایند ناشی از مصرف الکل، میزان مصرف خود را اندکی بیشتر کرده و دیگر نوشیدن مقادیر کم‌تر تاثیری روی او نمی‌گذارد.

همین امر وابستگی جسمانی و روانی را نیز به بار آورد که در نهایت اعتیاد به الکل یا همان الکلیسم را به بار می‌آورد. مطالعات نشان می‌دهند اختلال مصرف الکل با افزایش چشمگیر در خطر تصادفات، خشونت و خودکشی همراه است و همواره هزینه‌های چشمگیر جانی و مالی را به افراد تحمیل می کند. برای آشنایی با علائم اعتیاد به الکل کلیک کنید.

بیشتر بخوانید : ترک الکل

7- کوکائین

(شدت اعتیاد آوری: 2.14)

کوکائین نام ماده مخدری است که از برگ گیاه کوکا به دست می‌آید و به‌عنوان قوی‌ترین مواد اعتیاد آور موجود در جهان شناخته می‌شود. مصرف و اعتیاد به کوکائین باعث ایجاد احساس شادی و افزایش انرژی در فرد شده و به همین خاطر بسیاری از نوجوانان و جوانان به مصرف آن تمایل دارند.

کوکائین به‌صورت پودری نرم و سفیدرنگ است که بوی خاصی ندارد و به همین خاطر به نام دانه برف نیز شناخته می‌شود. قدرت اعتیاد آوری کوکائین به حدی است که یک بار مصرف آن می‌تواند باعث بروز اعتیاد به کوکائین در فرد شود. توصیه می کنیم مقاله علائم اعتیاد به کوکائین را مطالعه نمایید.

8- آمفتامین ها

(شدت اعتیاد آوری: 1.96)

آمفتامین ها به اندازه شیشه وابستگی ایجاد نمی کنند. اما بر روی مدار پاداش مغز تاثیر می گذارد. در نتیجه مصرف کنندگان آن تمایلی به ترک ندارند. آن ها با آمفتامین احساس سرخوشی، اعتماد به نفس بالا، کاهش وزن، خودکامگی دارند. به دلیل تجربه این احساسات ترغیب آن ها به ترک کار آسانی نیست.

9- بنزودیازپین ها و آرامبخش ها

(شدت اعتیاد آوری: 1.88)

از بین داروهای روان پزشکی داروهای خواب آور- آرام بخش می‌توانند آثار اعتیادی بر جای بگذارند و منجر به وابستگی جسمانی و روانی شوند. از جمله این داروها باید انواع بنزودیازپین‌ها نظیر آلپرزولام، کلونازپام، دیازپام و گروه دارویی باربیتورات‌ها نظیر سکوباربیتال و فنوباربیتال اشاره کرد. به همین خاطر بسیار اهمیت دارد که هرگز این داروها را به طور سرخود مصرف نکنید و اگر دچار مشکلات اضطرابی یا اختلالات خواب هستید حتما پیش از مصرف این داروها و مواد اعتیاد آور با یک روان پزشک مشورت نمایید.

برای اساس تحقیقات انجام شده در موسسه ترک آمریکا نکته حائز اهمیت اینجاست که در بسیاری از موارد مشکلات اضطرابی بدون مصرف داروی خاص و از طریق درمان‌های روان شناختی بهبود می‌یابند. در نتیجه کمک گرفتن از متخصصینی نظیر روانشناسان نیز می تواند موثر واقع شود و مصرف داروها همیشه ضروری نیست. برای آشنایی با سایر داروهای اعتیاد آور کلیک کنید.

10- داروهای GHB

(شدت اعتیاد آوری: 1.73)

GHB که با نام داروی (تجاوز به عنف خرما) شناخته می شود، معمولا در مهمانی ها و سالن های رقص یافت می شود. فرد بدون آن که متوجه شود ممکن است آن را درون نوشیدنی اش بریزند. نام این دارو نیز به خاطر همین ویژگی انتخاب شده است. با وجود اثرات کوتاه مدت آن (دو الی چهار ساعت)؛ عوارض ناشی از ترک آن بسیار شدید و همراه با هذیان، توهم، استرس، بی خوابی است. بنابران وابستگی به این ماده یعنی مصرف شبانه روزی آن.

آیا می توان از اعتیاد آورترین مواد در جهان دست کشید؟

ترک اعتیاد به هر کدام از انواع مواد اعتیاد آور برای کسی که درگیر این مشکل شده تصمیمی سخت و در عین حال حیاتی است. بسیاری از این افراد با وجود تمام مشکلات حاضرند به مصرف خود ادامه دهند اما به ترک فکر نکنند. یکی از علل این موضوع تجربه علائم ناخوشایندی است که در پی مصرف نکردن مواد به بیمار دست می‌دهد. هم‌چنین وسوسه شدید ذهنی و احساس اجبار برای مصرف مجدد همگی از موانعی هستند که جلوی ترک را می‌گیرند.

با این حال امروزه روش‌های نوینی برای ترک ابداع شده‌اند که به فرد کمک می‌کنند بر این موانع غلبه کرده و بتواند ترک موفقیت آمیزی را تجربه کند.

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد آورترین مواد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

سوالات متداول در مورد اعتیاد آورترین مواد

انواع مواد اعتیاد آور کدامند ؟

انواع مواد اعتیاد آور از لحاظ ریشه به دو دسته سنتی و صنعتی تقسیم می شوند و از لحاظ علائم اعتیاد می توان آنها را در پنج دسته تقسیم نمود که در این مقاله به طور کامل توضیح داده شده است.

آیا در مورد اعتیاد آورترین مواد در جهان که امروزه مصرف آن‌ها در بین اقشار مختلف جامعه رواج دارد اطلاعی دارید؟ متاسفانه در دهه‌های اخیر مواد بسیار جدید و گوناگونی در جوامع مختلف رواج یافته که اکثر آن‌ها علاوه بر وابسته کردن افراد، منجر به بروز مشکلات روان پزشکی نظیر سایکوز، اضطراب، بی قراری و افسردگی می‌شوند. با توجه به آخرین طبقه بندی‌هایی که نهادهای بین المللی از اعتیاد آورترین مواد در جهان ارائه داده‌اند، می توان آن‌ها را بسته به علائم ، عوارض و وابستگی جسمانی و روانی که در فرد ایجاد می کند در چهار دسته کلی تقسیم کرد. آگاهی از این مواد به شما کمک می‌کند تا از اعتیاد به آن‌ها پیشگیری کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد آورترین مواد در جهان می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

منبع: اعتیاد آورترین مواد در جهان

لیست اعتیاد آورترین مواد در جهان

بر اساس بررسی ملی مصرف مواد؛ برخی از مواد نسبت به سایرین اعتیاد آورتر هستند. لیستی که طی این تحقیقات ارائه شد به ترتیب زیر شدت اعتیاد آوری مواد مختلف را تعیین کرد.

  1. هروئین
  2. کراک کوکئین
  3. نیکوتین
  4. متادون
  5. شیشه (متامفتامین)
  6. الکل
  7. کوکائین
  8. آمفتامین
  9. بنزودیازپین
  10. GHB

همه کسانی که این مواد را شروع می کنند در ابتدا باور به احتمال اعتیاد ندارند. اما با گذر زمان ناخواسته وابسته می گردند. توصیه می کنیم مقاله نشانه های بیمار معتاد را مطالعه نمایید.

هم چنین یکی دیگر از ویژگی‌های مهم اعتیاد آورترین مواد این است که در صورت قطع برای فرد علائم ناخوشایندی جسمانی یا روانی ایجاد می کنند. این علائم سندروم محرومیت از مواد گفته می‌شود. علائم به صورت جسمی و روانی بروز پیدا می‌کنند که از جمله آن‌ها می‌توان به درد عضلانی، شکم درد، حالت تهوع، اسهال، استفراغ، بی قراری، احساس تشویش، اضطراب و افسردگی اشاره کرد.

بیشتر بخوانید : تست اعتیاد

سایر اعتیاد آورها در جهان

امروزه مواد اعتیاد آور در اشکال و انواع گوناگونی وارد بازار می‌شوند و متاسفانه در بسیاری از موارد افراد از اعتیاد آور بودن آن‌ها اطلاعی ندارند. این مسئله باعث می‌شود که افراد سودجو از این وضعیت استفاده کرده و از این ناآگاهی در جهت منافع خود استفاده کنند.

برای مثال آن‌ها با تبلیغاتی نظیر اینکه این مواد برای لاغری مناسب هستند یا مشکلات جنسی را رفع می‌کنند، جنس‌های خود را به فروش می‌رسانند و ممکن است ناخواسته شما را در دام اعتیاد گرفتار نمایند. در نتیجه بسیار اهمیت دارد که اطلاعات خود را در این زمینه بالا ببرید و هوشیارانه عمل کنید.

به طور کلی می توان لیست اعتیاد آورترین مواد را در چهار دسته کلی با توجه به علائم، عوارض و نحوه وابستگی آن‌ها در فرد تقسیم کرد. در ادامه به بررسی این چهار دسته می پردازیم:

مخدر ها

  • تریاک
  • مورفین
  • هروئین
  • شیره تریاک
  • ترامادول
  • متادون

مواد محرک

  • متیل آمفتامین ( شیشه )
  • ریتالین ( مشتقات آمفتامین ها)
  • کراک
  • کوکائین

توهم زا و کانابیس ها

  • ماریجوانا
  • حشیش
  • ال اس دی

سایر مواد اعتیاد آور

  • تنباکو
  • الکل
  • کافئین

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

میزان و شدت اعتیادآوری مواد مختلف در جهان

در ادامه هر کدام از مواد را به ترتیب اعتیاد آورترین هایشان شرح داده ایم. هر ماده ای براساس میزان تاثیری که بر مغز می گذارد و زمان نفوذ به آن تفاوت دارد. هر چه این اثر و نفوذ بیشتر و سریع تر باشد؛ احتمال اعتیاد نیز بیشتر می‌شود. برای آشنایی با علائم اعتیاد به مواد مخدر کلیک کنید.

1- هروئین در صدر لیست اعتیاد آورترین مواد

(شدت اعتیاد آوری: 2.889)

هروئین یا (دی استیل مورفین) یکی از اعتیاد آورترین مواد در دسته مخدر است که از مورفین تهیه‌شده و قدرت اثرگذاری آن چندین برابر بیشتر از مورفین است. به‌طورکلی به تریاک و مواد مخدری نظیر مورفین و هروئین که از آن تهیه می‌شوند اوپیوم یا افیون گفته می‌شود.

اصلی‌ترین مکانیسم عمل این دسته از مواد مخدر، کند کردن فعالیت دستگاه عصبی مرکزی است. به عبارتی این مواد با اتصال به گیرنده‌های درد در مغز باعث افزایش ترشح مسکن‌های طبیعی شده و از این طریق باعث ایجاد یک احساس آرامش و سرخوشی کاذب در فرد می‌شود. برای آشنایی بیشتر با هروئین توصیه می کنیم مقاله علائم اعتیاد به هروئین را مطالعه نمایید.

2- کراک

(شدت اعتیاد آوری: 2.83)

کراک یک نوع ماده محرک صنعتی است که با تاثیر گذاری بر سیستم اعصاب مرکزی، یک نوع سرخوشی کاذب در فرد مصرف کننده ایجاد می‌کند. ترکیبات تشکیل دهنده کراک، تقریبا مشابه کوکائین بوده و مکانیسم عمل آن نیز شباهت بسیار زیادی به کوکائین دارد.

به زبانی ساده‌تر می‌توان گفت که کراک یکی از انواع فرآورده‌های کوکائین به شمار می‌رود. کراک از خاصیت قالب پذیری بالایی برخوردار بوده و می‌توان آن را در نمونه‌ها و اشکال ظاهری متفاوتی مانند تراشه‌های ریز و تکه‌های زبر شبیه سنگ مشاهده نمود. توصیه می کنیم علائم اعتیاد به کراک را مطالعه نمایید.

3- نیکوتین (سیگار) از اعتیاد آورترین مواد قانونی

(شدت اعتیاد آوری: 2.83)

انواع تنباکو مواردی نظیر سیگار، قلیان و ماده مخدر ناس را در بر می‌گیرد که یکی از اعتیاد آورترین مواد در جهان است. اعتیاد به سیگار از جمله دلایل اصلی بروز انواع سرطان‌ها، مشکلات تنفسی و بیماری‌های قلبی- عروقی در دنیاست. ترک سیگار و سایر تنباکوها بیش از اینکه از نظر جسمانی مشکل ساز باشد از نظر روانی دشوار است و احتمال دارد برای فرد احساس تشویش، بی قراری، اضطراب و مشغولیت ذهنی زیادی را به بار بیاورد.

4- متادون از اعتیاد آورترین مواد درمانی

(شدت اعتیاد آوری: 2.69)

متادون یک ماده مخدر صنعتی و یکی از مشتقات تریاک است. از این دارو معمولاً به‌عنوان درمان کمکی و برای ترک هروئین، تریاک و سایر مواد مخدر استفاده می‌شود با این‌حال نباید از این نکته غافل شد که خود متادون خاصیت اعتیادآوری بسیار بالایی دارد. و چند بار استفاده از آن می‌تواند فرد را درگیر اعتیاد کند. به همین خاطر است که امروزه روش‌های درمان با متادون حتما باید زیر نظر متخصص صورت گیرد؛ در غیر این صورت تنها باعث می‌شود اعتیاد فرد از ماده‌ای به ماده دیگر تغییر پیدا کند. به همین خاطر است که شناخت علائم اعتیاد به متادون اهمیت بالایی دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد علائم اعتیاد به متادون کلیک کنید.

5- شیشه (متامفتامین)

(شدت اعتیاد آوری: 2.25)

شیشه یا همان متامفتامین؛ نقش دوپامین و نوراپی نفرین را که دو انتقال دهنده اصلی (شادی و انرژی زا) در بدن هستند را تقلید می‌کند.

شیشه موجب آزاد شدن ده برابر دوپامین خارج از حد طبیعی است. همچنین موجب آسیب به نورون های آزاد کننده نوراپی نفرین و تولید آدرنالین می شود.

6- الکل

(شدت اعتیاد آوری: 2.14)

اعتیاد به الکل یکی از شایع‌ترین اختلالات اعتیادی و جزو اعتیاد آورترین مواد در جهان است. هرگونه نوشیدنی الکلی نظیر آبجو، عرق، شراب، الکل سفید و… می‌تواند منجر به بروز اعتیاد در انسان شود. چرا که این ماده با ایجاد حالاتی نظیر سرمستی و کاهش بازداری، سیستم پاداش مغز را فعال کرده و همانند سایر مواد منجر به بروز اثر تحمل می‌شود.

به این صورت که فرد هربار برای تجربه حالات خوشایند ناشی از مصرف الکل، میزان مصرف خود را اندکی بیشتر کرده و دیگر نوشیدن مقادیر کم‌تر تاثیری روی او نمی‌گذارد.

همین امر وابستگی جسمانی و روانی را نیز به بار آورد که در نهایت اعتیاد به الکل یا همان الکلیسم را به بار می‌آورد. مطالعات نشان می‌دهند اختلال مصرف الکل با افزایش چشمگیر در خطر تصادفات، خشونت و خودکشی همراه است و همواره هزینه‌های چشمگیر جانی و مالی را به افراد تحمیل می کند. برای آشنایی با علائم اعتیاد به الکل کلیک کنید.

بیشتر بخوانید : ترک الکل

7- کوکائین

(شدت اعتیاد آوری: 2.14)

کوکائین نام ماده مخدری است که از برگ گیاه کوکا به دست می‌آید و به‌عنوان قوی‌ترین مواد اعتیاد آور موجود در جهان شناخته می‌شود. مصرف و اعتیاد به کوکائین باعث ایجاد احساس شادی و افزایش انرژی در فرد شده و به همین خاطر بسیاری از نوجوانان و جوانان به مصرف آن تمایل دارند.

کوکائین به‌صورت پودری نرم و سفیدرنگ است که بوی خاصی ندارد و به همین خاطر به نام دانه برف نیز شناخته می‌شود. قدرت اعتیاد آوری کوکائین به حدی است که یک بار مصرف آن می‌تواند باعث بروز اعتیاد به کوکائین در فرد شود. توصیه می کنیم مقاله علائم اعتیاد به کوکائین را مطالعه نمایید.

8- آمفتامین ها

(شدت اعتیاد آوری: 1.96)

آمفتامین ها به اندازه شیشه وابستگی ایجاد نمی کنند. اما بر روی مدار پاداش مغز تاثیر می گذارد. در نتیجه مصرف کنندگان آن تمایلی به ترک ندارند. آن ها با آمفتامین احساس سرخوشی، اعتماد به نفس بالا، کاهش وزن، خودکامگی دارند. به دلیل تجربه این احساسات ترغیب آن ها به ترک کار آسانی نیست.

9- بنزودیازپین ها و آرامبخش ها

(شدت اعتیاد آوری: 1.88)

از بین داروهای روان پزشکی داروهای خواب آور- آرام بخش می‌توانند آثار اعتیادی بر جای بگذارند و منجر به وابستگی جسمانی و روانی شوند. از جمله این داروها باید انواع بنزودیازپین‌ها نظیر آلپرزولام، کلونازپام، دیازپام و گروه دارویی باربیتورات‌ها نظیر سکوباربیتال و فنوباربیتال اشاره کرد. به همین خاطر بسیار اهمیت دارد که هرگز این داروها را به طور سرخود مصرف نکنید و اگر دچار مشکلات اضطرابی یا اختلالات خواب هستید حتما پیش از مصرف این داروها و مواد اعتیاد آور با یک روان پزشک مشورت نمایید.

برای اساس تحقیقات انجام شده در موسسه ترک آمریکا نکته حائز اهمیت اینجاست که در بسیاری از موارد مشکلات اضطرابی بدون مصرف داروی خاص و از طریق درمان‌های روان شناختی بهبود می‌یابند. در نتیجه کمک گرفتن از متخصصینی نظیر روانشناسان نیز می تواند موثر واقع شود و مصرف داروها همیشه ضروری نیست. برای آشنایی با سایر داروهای اعتیاد آور کلیک کنید.

10- داروهای GHB

(شدت اعتیاد آوری: 1.73)

GHB که با نام داروی (تجاوز به عنف خرما) شناخته می شود، معمولا در مهمانی ها و سالن های رقص یافت می شود. فرد بدون آن که متوجه شود ممکن است آن را درون نوشیدنی اش بریزند. نام این دارو نیز به خاطر همین ویژگی انتخاب شده است. با وجود اثرات کوتاه مدت آن (دو الی چهار ساعت)؛ عوارض ناشی از ترک آن بسیار شدید و همراه با هذیان، توهم، استرس، بی خوابی است. بنابران وابستگی به این ماده یعنی مصرف شبانه روزی آن.

آیا می توان از اعتیاد آورترین مواد در جهان دست کشید؟

ترک اعتیاد به هر کدام از انواع مواد اعتیاد آور برای کسی که درگیر این مشکل شده تصمیمی سخت و در عین حال حیاتی است. بسیاری از این افراد با وجود تمام مشکلات حاضرند به مصرف خود ادامه دهند اما به ترک فکر نکنند. یکی از علل این موضوع تجربه علائم ناخوشایندی است که در پی مصرف نکردن مواد به بیمار دست می‌دهد. هم‌چنین وسوسه شدید ذهنی و احساس اجبار برای مصرف مجدد همگی از موانعی هستند که جلوی ترک را می‌گیرند.

با این حال امروزه روش‌های نوینی برای ترک ابداع شده‌اند که به فرد کمک می‌کنند بر این موانع غلبه کرده و بتواند ترک موفقیت آمیزی را تجربه کند.

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد آورترین مواد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

سوالات متداول در مورد اعتیاد آورترین مواد

انواع مواد اعتیاد آور کدامند ؟

انواع مواد اعتیاد آور از لحاظ ریشه به دو دسته سنتی و صنعتی تقسیم می شوند و از لحاظ علائم اعتیاد می توان آنها را در پنج دسته تقسیم نمود که در این مقاله به طور کامل توضیح داده شده است.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 979
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 32
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 2048
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 2107
  • بازدید ماه : 3131
  • بازدید سال : 18984
  • بازدید کلی : 19100
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی